Wat dieper op verkenning in Ieper

Hey daar!

(Warning: ‘superduperlange’ blogpost)

Maak dat eens mee! Maar anderhalve dag les in een ‘normale’ schoolweek! Thanks Sint-Jozef om een uitstap en een sportdag in de week van 1 mei te plaatsen 😉 Nee maar even serieus, ik waan me in een soort vakantiestemming.

Alhoewel, nee, vakantie staat bij mij gelijk (en ik denk ook bij de meeste mensen) aan genieten van het mooie weer in je mooiste zomeroutfits. Maar nu ik weer even door het raam piep, besef ik opnieuw dat het nog steeds geen goddamn mooi weer is en dat ik mij beter in een donsdeken kan oprollen met wollen sokken aan en een grote tas muntthee.

En dat was dus ook het gevoel dat ik gisteren had toen ik met mijn lentejas (waaronder ik alleen maar een t-shirt aanhad) door de regen in Ieper stapte. Maar oké, laat ik maar beginnen bij het begin in plaats van over van alles en nog wat te praten tegelijkertijd.

Tien over acht was het toen de drie bussen vol (enthousiaste?) vijfdejaars vertrokken naar Ieper. Aangezien we zonet de hele maand april het over WO I hadden tijdens de geschiedenislessen, voelde ik me al bijna een op-en-top kenner (wat natuurlijk niet zo is, hè). Omdat ik in groep A zat, was de eerste activiteit dat ik deed het ‘In Flanders Fields Museum’.Processed with VSCO with hb2 preset Ik stapte binnen met de verwachting een paar oorlogsvoorwerpen te zien, een paar foto’s, veel borden met uitleg etc., je kent het wel, zo’n typisch museum. Maar typisch was het in elk geval NIET. Zelfs de binnenkomst was geen ellenlange rij van mensen die wanhopig binnenwouden, maar gewoon een stel deuren en een supermooie houten trap (waar ik jammer genoeg geen foto van heb). Nog een leuk extraatje: we kregen armbandjes met een poppy op. Als je je poppy voor een scanner aan de infoborden in het museum hield, kreeg je meer informatie over naar wat je aan het kijken was. Mooi én handig dus!

Processed with VSCO with hb2 preset

Het museum zelf vond ik echt akelig. Overal levensechte foto’s, een paar aangrijpende getuigenissen, bewegende beelden en daar nog bovenop speelden ze non-stop een akelig muziekje af waarin zelfs af en toe een schreeuw op te horen was. Gelukkig dat we opdracht hadden meegekregen van onze leerkracht geschiedenis, anders had ik me (mij kennende) waarschijnlijk zo hard gefixeerd op de akelig- en kilheid en had ik het niet zo lang had volgehouden in dat museum. Dit was dan ook weer de bedoeling van ‘In Flanders Fields’, om de bezoekers het gevoel te geven dat de soldaten en andere gewone burgers ook hadden tijdens de oorlog: angst.

Processed with VSCO with hb2 preset

Moving on. Na de middag werd de gehele groep A op de bus gezet om de bustocht in en rond Ieper te doen. Hè-hè suckerrrzzz dacht ik nog. Ik had namelijk op de buienradar gezien dat het ging opklaren in de namiddag dus dat we mooi weer gingen hebben tijdens de busrit en dat ik dus mooie foto’s zou kunnen nemen als we uit de bus stapten, in tegenstelling tot groep B die bewolking hadden. Maar karma strikes back right? In plaats van een mooie blauwe hemel, kregen we een mini-straaltje zon en motregen. ‘Frikking’ motregen.

Schoon weer of geen schoon weer, mijn camera moest en zou mee naar buiten gaan. En wat een geluk. Ik denk dat ik echt spijt zou hebben gehad moest ik mijn camera in de bus hebben laten liggen. Want al waren het kerkhoven die we bezochten, en hoorde je daar stil te zijn en rouw te tonen, toch werd ik er blij van. Nu ja, ‘blij’, ik bedoel ermee dat het geweldig fotomateriaal was voor op deze blog.

Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

Processed with VSCO with hb2 preset
‘Their name liveth for evermore’ -Kipling

Processed with VSCO with hb2 preset

2017-05-02 10.35.24 1.jpg

Na nog een ‘vestigingswandeling’ gemaakt te hebben (again in de regen), verzamelden we eindelijk aan de Menenpoort waar de Last Post over een halfuur ging beginnen.

Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

Funny story: Arne en ik stonden ergens samen met alle andere bezoekers mooi vooraan achter de ketting, klaar om foto’s te trekken, tot onze leerkracht geschiedenis naar ons (nu ja, eigenlijk naar Arne) toe stapte. Ze vroeg hem of hij eventueel de gehele gebeurtenis kon en wou filmen met zijn fotocamera. “Ja hoor”, was Arne zijn antwoord. Little did we know dat hij samen met zijn personal assistent (ik) op de exclusieve VIP-plaatsen mochten staan. A.k.a. de plaats waar enkel een professionele cameraman en de liveband stonden. Goed en wel allemaal, tot Arne me vertelde dat zijn batterij bijna plat was en dat hij maar weinig zou kunnen filmen. Ik stelde voor om van batterij te wisselen (aangezien we toch dezelfde soort batterij hadden voor onze camera’s).

Dus daar stonden we dan. Op de VIP-plaatsen. Ik had echt het gevoel alsof de hele menigte ons aanstaarde. Alsof ze allemaal wisten dat wij geen professionelen waren en dat we daar dus onnodig stonden (wat eigenlijk ook zo was, maar ach, we mochten van de mensen die de Last Post begeleiden). Na slechts één foto te trekken had ik het al zitten: de batterij was plat. “Dan ga je maar moeten faken dat je foto’s maakt hé Lisa”, zei Arne dan. En dat is dus wat ik deed, doen alsof ik foto’s maakte. Maar hé, ik heb er toch (met enorm veel geluk) een stuk of twee kunnen trekken!

Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with hb2 preset

X.O. Lisa

Geef een reactie

